Wyświetlanie wszystkich wyników: 2
Szarpaki stanowią jeden z istotnych elementów ciągu linii diagnostycznej, który umożliwia kompleksową ocenę stanu technicznego pojazdów. Gdzie się znajdują i jaką rolę odgrywają w procesie diagnostyki samochodowej?
Diagnostyka samochodowa umożliwia kompleksową ocenę stanu technicznego pojazdu, co pomaga w prewencji usterek i sprawia, że możliwe jest szybkie reagowanie na wszystkie nieprawidłowości związane z ewentualnymi wadami pojazdu. Dzięki szybkiej i sprawnej diagnostyce możemy uniknąć kosztowanych konsekwencji dalszego pogarszania się stanu technicznego elementu czy zespołu podwozia. Dzięki temu można ograniczyć wydatki i stracony czas związany ze skomplikowanymi naprawami. Dzięki współczesnym urządzeniom biorącym udział w procesie diagnostyki możliwe jest szybkie znalezienie źródła usterek, co minimalizuje czas, w którym w przypadku tradycyjnych metod samochód musiałby pozostawać w serwisie. Co więcej, nowoczesna diagnostyka samochodowa jest silnie skomputeryzowana, co umożliwia nieinwazyjne przeglądy stanu technicznego pojazdów. Wiele elementów diagnozy jest przeprowadzane obecnie przez elementy sterowane na zdalnie za pomocą pilota radiowego. Zaliczamy do nich także szarpaki.
Linie diagnostyczne to zespoły urządzeń, które w kompleksowy sposób oceniają stan techniczny pojazdu. Wykorzystywane są między innymi przez Stacje Kontroli Pojazdów, zajmujące się wykonywaniem okresowych przeglądów technicznych pojazdów. W ich skład wchodzą takie elementy jak: rolki hamulcowe, płyty sprawdzające zbieżność kół, testery diagnostyczne sprawdzające stan zawieszenia w tym amortyzatorów oraz szarpaki diagnostyczne. Nazwa tych urządzeń jest związana z zasadą ich działania. Szarpaki wymuszają szarpnięcia kół jezdnych, co umożliwia dokładne sprawdzenie stanu układu zawieszenia i układu kierowniczego poprzez metodę organoleptyczną, czyli za pomocą ludzkich zmysłów. Szarpaki są nazywane również detektorami luzów, ponieważ to właśnie dzięki nim można odnaleźć groźne dla pojazdu i uczestników ruchu drogowego luzy. Luzy w układzie kierowniczym mogą skutkować problemami w utrzymaniu odpowiedniego kierunku jazdy. W przypadku niektórych usterek wystarczy jedynie wyregulować odpowiednio elementy układu, jednak zazwyczaj następuje konieczność wymiany części znajdujących się w układzie samochodu. Z tego względu odpowiednia diagnostyka stanowi kluczowy element profilaktyki groźnych usterek układu kierowniczego oraz układu zawieszenia.
Istotne dla przeprowadzenia pełnej i precyzyjnej diagnostyki szarpaki to w rzeczywistości proste urządzenia. Składają się z dwóch płyt, które są napędzane siłownikami. W przypadku szarpaków dostępnych w naszej ofercie, takich jak ITALCOM IT-60 H oraz ITALCOM IT-90 H, wykorzystywane są siłowniki hydrauliczne. Dzięki nim umożliwiony jest ruch płyt w różnych kierunkach. Działanie diagnostyczne wykonywane przez szarpaki polega na wprawianiu w ruch poziomy kół jezdnych samochodu, które są umieszczane na płytach. Dzięki temu możliwa jest ocena luzów w układzie kierowniczym i w układzie zawieszenia.
Szarpaki znajdujące się na liniach diagnostycznych dzielimy na te wykorzystywane na SKP oraz OSKP. W pierwszym przypadku mowa o urządzeniach, które umożliwiają diagnostykę samochodów osobowych i innych pojazdów o masie dmc do 3,5 tony, tak jak szarpak Italcom IT-60 H. Natomiast szarpaki przystosowane do OSKP, takie jak Italcom IT-90 H, mogą być stosowane zarówno w przypadku pojazdów do 3,5 tony, jak i o masie dmc przekraczającej tę wartość. Oba modele umożliwiają zarówno jednoczesny ruch płyt, jak i poruszanie się każdej płyty osobno. Co więcej, tak jak wspomniano wcześniej, urządzenia stosowane na liniach diagnostycznych należą do najnowocześniejszych. Z tego względu dostępne w naszym sklepie szarpaki są sterowane za pomocą pilota radiowego, cechują się dużą siła szarpiącą, dużym skokiem płyt. Ich trwałość zapewniona jest dzięki wzmocnionej konstrukcji typu „sandwich” oraz podwójnemu malowaniu proszkowemu które odbywa się po wcześniejszym piaskowaniu powierzchni płyt szarpiących.